Followers

Manusia ! Ini Tanggungjawab !



It's not something you can hold with hand. 
Having a conversation with someone about 'responsibility' makes me wanna write something about it. Thanks untuk pencetus idea entri hari ini. ^_^

Kita ni betul-betul tahu tentang apa itu tanggungjawab? Kita betul-betul sedar ke tak bentuk tanggungjawab yang perlu kita ambil berat selama ni? Atau hanya kita tahu tentang tanggungjawab di tempat kerja, dsb sahaja?

Makhluk Allah, yang diciptakan Allah takkan terlepas daripada tanggungjawab. 

Sebelum kita langkah jauh tentang tanggungjawab ni, kita perlu fikir perkara yang asas dulu. Tanggungjawab sebagai seorang hambaNya. Sudah terlaksana dengan sempurnakah? Kewajipan yang perlu kita pikul sepanjang menumpang hidup di bumi milik Allah ini, sepanjang kita meminjam udara untuk bernafas ini. Sejauh mana kita laksanakan semua ini?

Didalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim dari Mu’az bin Jabal r. a katanya:

Saya mengekori Nabi s.a.w. yang sedang menunggang seekor keldai. Tiba-tiba baginda bertanya kepada saya:

”Wahai Mu’az, adakah engkau tahu hak Allah ke atas hamba-Nya?”. 
Saya menjawab:”Allah dan Rasulnya lebih mengetahui”. 
Baginda bersabda:”Hak Allah ke atas hamba-Nya ialah mereka wajib mengabdikan diri mereka kepada-Nya dan tidak menyengutukan sesuatu apapun dengan-Nya. ”

Tunaikan tanggungjawab kita kepada pencipta Yang Esa. Nescaya, tanggungjawab terhadap perkara yang lain akan turut terpelihara. Tanggungjawab sebagai seorang manusia, sebagai seorang anak, sebagai seorang ibu, sebagai seorang bapa, sebagai seorang suami, sebagai seorang isteri, sebagai seorang teman dan macam-macam lagi tanggungjawab yang ada. Islam itu hebat. Kerana kalau kita betul-betul jaga Islam, Islam juga akan menjaga kita. Insya Allah. Apa yang penting niat segalanya kerana Allah S.W.T. 

Never forget your responsibility even if you feel so tired. Keep praying to HIM.

Nota dandel : Juga sedang berusaha ke arah memperbaiki diri. Setiap hari. Semoga memperoleh istiqamah Insya Allah. 

0 comments: