Followers

Dari Lebuhraya Jiwa



Aku melihat seekor kumbang yang mati lalu ianya dihurung semut.
Aku melihat pula sekeping hati yang sepi lalu ia dihurung kenangan.


Sepucuk surat tak mampu aku layangkan. Sekeping hati bukan untuk dipatahkan. Secebis kenangan dihimpit perasaan. Lalu pernah kau rasa kehilangan?

Dia masih di situ melakar rasa jiwa buat hati-hati yang dia tidak punya banyak masa bersama. Dia melihat manusia bercanda, ketawa, menangis, bahagia. Itu semua lumrah hidup di dunia. Dia tersenyum lalu terus merindui masa bersama mereka lagi untuk dicipta. Oh bilakah lagi akan tiba semua saat seperti itu?

Kenangan yang membuat hati rindu itu bukan sahaja bermain di minda tapi turut mengalir dalam darah seperti mana oksigen yang sentiasa diperlukan dalam badan, begitu juga dia yang sentiasa memerlukan sahabat dalam perjalanan kehidupan. Ingin sekali dia mencuri gumpalan waktu itu lagi! 





**************


Saat dia mengingati bagaimana rasanya berada di dalam ruang itu buat dia makin rindu untuk kembali bersama di dalam ukhwah ajaib itu. Satu rasa yang luar biasa dan takkan mampu diungkap dengan butir aksara ini. 

Di sana, dia cuba mengutip apa adanya di tanah itu untuk ditampal pada carik bajunya. Semua yang ditemui kelihatan begitu indah pada mata jiwa. Setiap inci perjalanannya menemukan dia dengan butir-butir perca kain yang sangat bernilai. Biar mereka tidak tahu apa, namun dia yakin segalanya indah.

Buat jiwa-jiwa yang membuatkan hatinya begitu gembira, syukur dengan rahmatNya dia panjatkan kepada Yang Maha Esa hingga membuatkan dirinya semakin merindui segala apa yang ada di sana. 

Satu perkara yang mampu buat dia lari dari dunia buat seketika. Terus khayal dalam dunia itu!



**************



First cut is the deepest, second cut will kill you. The risk that might kill you maybe the risk that might save you. Act accordingly and maturely! Live knowing you can’t or live knowing you didn't even try. You choose but make sure to choose it well.

Mereka akan membaca dari pelbagai sudut mata. Di sudut manakah anda? May Allah bless.


1 comments:

fiTri zaHir said...

0o0.. baru faham.... :) cantik lenggok bahasa dia kn.... teruskan menulis dan semoga cepat sembuh..~